معادله ای که خطر بیماری مزمن کلیوی را بر اساس اطلاعات موجود پیش بینی می کند

4 نوامبر 2021- محققان با استفاده از اطلاعات ساده و در دسترس 1.1 میلیون نفر در انتاریو، کانادا، معادله ی خطری را برای پیش بینی ابتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) ایجاد کردند. این تحقیق به صورت آنلاین در ASN Kidney Week 2021 که از 4 نوامبر تا 7 نوامبر برگزار می شود، ارائه خواهد شد.

این معادله ی خطر که معادله خطر بیماری کلیوی ([1]KDRE) نامیده می شود، بر اطلاعاتی از جمله سن، جنس، تخمین میزان فیلتراسیون گلومرولی، هموگلوبین، و فشار خون بالا و تشخیص دیابت تکیه دارد. این معادله در پیش‌بینی شروع بیماری مزمن کلیه در طی 5 سال بسیار دقیق عمل کرده و زمانی که با استفاده از داده های بیش از 100هزار نفر در مانیتوبا، کانادا اعتبارسنجی شد، دقیق عمل نمود.

دکتر Manish Sood، سرپرست تیم تحقیق از موسسه تحقیقاتی بیمارستان اتاوا، می‌گوید: اطلاعات ساده و در دسترس که به‌طور معمول توسط سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی جمع‌آوری می‌شوند، می‌توانند برای شناسایی دقیق افراد در معرض خطر بالای ابتلا به CKD استفاده شوند.معادله ی  KDREمی تواند به سرعت در سیستم های مراقبت های بهداشتی موجود ادغام شود و نیازی به اطلاعات در مورد آلبومینوری یا نژاد فرد ندارد.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/equation-predicts-chronic-kidney-disease-risk-based-on-readily-available-information

 



[1]Kidney Disease Risk Equation